רפורמת רישוי חברות התשלומים מציבה אתגר חדש בפני עולם המסחר המקוון. פלטפורמות מארקטפלייס, שעד כה פעלו בחופשיות יחסית, מוצאות את עצמן בפני דרישות רגולטוריות מחמירות. השינוי, שבבסיסו נעוץ בדומיננטיות פעילות התשלומים של המרקטפלייס, נועד להגביר את ההגנה על הצרכנים ולייצב את השוק הפיננסי. לצד זאת, השינוי מחייב חברות רבות לבחון מחדש את המודלים העסקיים שלהן.
הצמיחה המטאורית של פלטפורמות מארקטפלייס בשנים האחרונות הביאה עמה אתגרים רגולטוריים חדשים. ככל שהיקף הפעילות הפיננסית המתבצעת דרך פלטפורמות אלו גדל, כך גברה ההכרה בצורך ברגולציה מתאימה. הרשות לניירות ערך, כגוף האמון על הגנת המשקיעים והבטחת יציבות השוק הפיננסי, זיהתה כי פעילות התיווך הפיננסי של פלטפורמות המארקטפלייס דומה במהותו לפעילות של גופים פיננסיים מפוקחים, היא דורשת הגנות מפני ניצול לרעה של הפלטפורמות, ודורשת התייחסות ואסדרה של היבטים כמו הלבנת הון, הבטחת הוגנות, דרישות יציבות וכו'.
כלומר, ברציונל החקיקה, על אף שמארקטפלייסים אינם מוסדות פיננסיים במובן המסורתי, הם מבצעים פעולות פיננסיות מהותיות שדורשות פיקוח. בכלל זה קבלת כספים מלקוחות, החזקתם לתקופות מסוימות, והעברתם למוכרים. פעולות אלו דומות מאוד לפעולות של חברות תשלומים מסורתיות, ולכן נדרשת הסדרה דומה.
הדרישות: רישוי, הון ואבטחה
הרפורמה מציבה מספר דרישות רגולטוריות מרכזיות שנועדו להבטיח את יציבותן ואמינותן של חברות המארקטפלייס. הדרישה הראשונה היא קיום תהליך רישוי שבו נבדקים בעלי הגוף, ובעלי התפקידים המרכזים על ידי הרשות לניירות ערך, בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידה, זאת בהתייחס לקיום התשתיות הנדרשות לפעילות תקינה ואחראית. עוד במסגרת דרישות הרפורמה ישנה התייחסות להיבטי ממשל תאגידי, ובהם מינוי נושאי משרה מתאימים, כמו קצין ציות ומנהל סיכונים, וכן יישום מנגנוני בקרה פנימיים. בנוסף, נדרשת הפרדה ברורה בין כספי הלקוחות לכספי החברה.
בנוסף חברות המרקטפלייס יחויבו בעמידה בדרישות הון עצמי. דרישה זו נועדה להבטיח את היציבות הפיננסית של החברה ואת יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי לקוחותיה גם במקרה של זעזועים בשוק. גובה ההון הנדרש עשוי להשתנות בהתאם להיקף הפעילות של החברה.
הרפורמה מחייבת גם הקמת מערכות מידע מאובטחות, הגנה על נתוני הלקוחות, ביקורת על ידי גורם מומחה בלתי תלוי ויכולת להתמודד עם איומי סייבר. הרפורמה דורשת יישום של מנגנונים למניעת הלבנת הון ומימון טרור, הכוללים בין השאר זיהוי לקוחות, ניטור עסקאות חשודות, ודיווח לרשויות במקרה הצורך.
עבור גופים פעילים, הרפורמה קובעת תאריך יעד משמעותי: 31 בדצמבר 2024. עד מועד זה, חברות מארקטפלייס בעלות פעילות מקומית (ללא פעילות בינלאומית) שהיקף פעילותן עולה על 5 מיליון ש"ח, נדרשות להשיג רישיון מהרשות לניירות ערך.
הזדמנויות חדשות לצמיחה
הרפורמה צפויה להשפיע באופן משמעותי על חברות המארקטפלייס, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. מצד אחד, היא מציבה אתגרים ועלויות חדשות, אך מצד שני, היא גם פותחת הזדמנויות חדשות לצמיחה ולהתפתחות. קבלת רישיון מהרשות לניירות ערך מהווה מעין "נדל"ן רגולטורי" המאפשר לחברות להרחיב את מגוון השירותים הפיננסיים שהן מציעות. חברות יכולות לשקול כניסה לתחומים כמו מתן אשראי, ניהול חשבונות תשלום, או הצעת שירותי המרת מטבע.
בנוסף, בשוק שבו רבים עדיין לא מפוקחים, רישיון יכול להוות יתרון משמעותי. חברות מפוקחות נתפסות כאמינות יותר וכאלה הפונות ללקוחות ומוכרים איכותיים יותר. בזכות דרישות ההון העצמי הן נתפסות כיציבות יותר בעיני משקיעים ומוסדות פיננסיים, שינוי זה עשוי להקל על גיוס הון או קבלת אשראי בתנאים טובים יותר.
ולבסוף, הדרישות הרגולטוריות מחייבות את החברות לשפר את מערכות הבקרה הפנימיות שלהן, את ניהול הסיכונים ואת הממשל התאגידי. שיפורים אלה מובילים לתפעול יעיל יותר ולהפחתת סיכונים עסקיים.
האתגרים: עלויות ומורכבות תפעולית
כמו כל רפורמה חדשה, היא מציבה בפני השחקנים בשוק אתגרים רבים, בהם עלויות להקמת מערכות טכנולוגיות חדשות, שכר לעובדים מקצועיים, ועלויות שוטפות של דיווח ובקרה. מורכבות תפעולית הנדרשת כדי להתאים את תהליכי העבודה לדרישות הרגולטוריות, וגיוס והכשרה של עובדים בעלי מומחיות בתחומי הרגולציה והציות.
אתגר נוסף נובע מכך שהמעבר לארגון מפוקח דורש שינוי בתרבות הארגונית ובדרך החשיבה של העובדים. זה עלול להיות אתגר משמעותי, במיוחד לחברות שהורגלו לפעול בסביבה פחות מפוקחת.
איך נערכים בצורה המיטבית לרפורמה?
בפני חברות המארקטפלייס עומדות מספר אפשרויות להתמודדות עם דרישות הרפורמה החדשה. כל חברה תצטרך לבחור את הדרך המתאימה לה ביותר, בהתאם למודל העסקי שלה, היקף פעילותה, והאסטרטגיה ארוכת הטווח שלה.
הדרך הראשונה היא השלמת תהליך הרישוי. חברות שיבחרו באפשרות זו ידרשו להתאים את המערכות והתהליכים שלהן לדרישות הרגולטוריות. הכוללות הקמת מערכות בקרה פנימיות, גיוס אנשי מקצוע בתחומי הציות והרגולציה, ושדרוג מערכות אבטחת המידע.
דרך נוספת היא להשתמש במנגנון פטור הקבוע ברפורמה. חברות קטנות יותר, או כאלה שפעילותן הפיננסית מוגבלת, יכולות לבחור להגביל את היקף פעילותן כך שיישארו מתחת לרף הדורש רישוי (5 מיליון ש"ח). זו אפשרות טובה לחברות בתחילת דרכן או כאלה המתמקדות בנישה ספציפית. אסטרטגיה זו מאפשרת לחברה להימנע מהעלויות הגבוהות של הרישוי, אך מגבילה את אפשרויות הצמיחה שלה.
דרך שלישית היא התקשרות עם גוף בעל רישיון לצורך שיתוף פעולה בביצוע פעילות התשלומים, כאשר חברת התשלומים מתפעלת את תהליך התשלום והפלטפורמה מתמקדת בטכנולוגיה ושיווק. אפשרות זו מאפשרת לחברות ליהנות מיתרונות הרישוי ללא ההשקעה בקבלת רישוי מלא. אפשרות זו המאפשרת גמישות תפעולית ועסקית, אך עלולה להגביל את השליטה שלה על תהליכי התשלום.
לבסוף, חברות גם יכולות לשנות את המודל העסקי. במקרים מסוימים, חברות עשויות לבחור לשנות את המודל העסקי שלהן כך שלא יכללו פעילות תשלומים המחייבת רישוי. בעוד שאפשרות זו מונעת את הצורך ברישוי, תוך הגבלה משמעותית של אפשרויות ההכנסה.
לסיכום:
השתדרגות יכולה להיות מאתגרת, אך אם עושים אותה נכון, היא תהיה נקודת פריצה
רפורמת רישוי חברות התשלומים מציבה אתגרים משמעותיים בפני חברות מארקטפלייס, אך גם פותחת הזדמנויות חדשות. ההיערכות לרפורמה דורשת חשיבה אסטרטגית, השקעת משאבים, ולעתים שינוי מהותי במודל העסקי. חברות אשר יבחרו להתאים את פעילותן לדרישות החדשות יוכלו ליהנות מאמינות ומוניטין גבוהים, וגישה לשירותים פיננסיים מתקדמים.
עם זאת, מורכבות הדרישות הרגולטוריות והצורך בהתמחות ספציפית בתחום הציות, מדגישים את החשיבות של ליווי מקצועי בתהליך. שירותי ייעוץ וליווי בקבלת רישיון וציות יכולים לסייע לחברות לנווט את המעבר בצורה חלקה יותר, להימנע מטעויות יקרות, ולמקסם את היתרונות שהרפורמה מציעה.
בעידן החדש של מסחר דיגיטלי מפוקח, היכולת להתאים במהירות את הפעילות והאירגון לדרישות רגולטוריות, תהיה מפתח להצלחה. חברות שישקיעו בבניית תשתית ציות חזקה, בין אם באמצעות משאבים פנימיים או בעזרת מומחים חיצוניים, ימצאו את עצמן בעמדה טובה יותר להתמודד עם האתגרים ולנצל את ההזדמנויות שהשוק המתפתח מציע.