חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ע״י

רומה דיזנגוף

RCG Post Cover 14

הקשר בין שוק התשלומים לשוק המימון בישראל

רפורמת רישוי חברות תשלומים

רפורמת רישוי חברות תשלומים

למציאות המסחרית החדשה בשוק האשראי החוץ בנקאי

המציאות המסחרית החדשה בשוק האשראי החוץ בנקאי

שוק האשראי החוץ בנקאי

בשנים האחרונות אנו עדים לצמיחה מטאורית של שוק האשראי החוץ בנקאי: חברות חדשות נכנסות אליו, תחומי הפעילות משתכללים ומתחדשים, והמודלים העסקיים הופכים מגוונים יותר ויותר. חלק מהחברות הוותיקות יותר כבר פנו לציבור לגיוס כספים (וזכו לפופולאריות רבה) ומספר הגופים החוץ בנקאיים שהופכים להיות חברות ציבוריות הולך ועולה.

גם מבחינת הרגולציה שחלה על התחום חל מהפך: ההסדרה נכנסה להילוך גבוה, והשוק הופך להיות שקוף יותר, בוגר יותר ומפוקח יותר. עם זאת, מי ששוקל כניסה לפעילות בתחום, צריך להבין גם את האתגרים שעומדים בפניו, בייחוד כאשר זירת התחרות שלו איננה רק הגופים החוץ בנקאיים האחרים, אלא גם הבנקים והגופים המוסדיים. במאמר זה נסקור את ההזדמנויות והאתגרים של פעילות האשראי החוץ בנקאי, וכיצד דווקא מהם צמח המודל העסקי המנצח.

כיצד שחקני השוק החוץ בנקאי יכולים להתחרות בבנקים?
לבנקים המסחריים יתרונות מובנים רבים ביחס לשחקנים החוץ בנקאים: בראש ובראשונה, הבנקים נהנים מנגישות משמעותית להון זול לצורך מתן אשראי שמקורו בפיקדונות של הציבור ויכולת גיוס כספים מבנק ישראל, וכן היכולת על פי חוק למנף את הפיקדונות בעת מתן האשראי. בנוסף, לבנקים נגישות למידע בלעדי על לקוחות ויכולת ניהול ביטחונות ומתן ערבויות שנבנתה לאחר שנים של ניסיון. לבסוף, המערכת הבנקאית נהנית ממוניטין של ניהול סיכונים שמרני, והתנהלות מוקפדת בצל רגולציה מחמירה של בנק ישראל. כיצד אתגרים אלו משפיעים ומעצבים את השירותים שמעניקים הגופים החוץ בנקאיים?

מקורות ההון: גישה למקורות הון זול לצורך מתן מימון הינה חיונית על מנת שנותני אשראי יוכלו להציע ללקוחותיהם הצעה תחרותית. מקורות ההון הזמינים לשחקנים החוץ בנקאיים הם מקורות פרטיים: גיוס אגרות חוב או מניות באמצעות הבורסה, ובהיקף מסוים גיוס מגופים מוסדיים. לאור מגבלות זמינות ההון, שוק האשראי החוץ בנקאי מתרכז במתן אשראי לתקופות קצרות באופן יחסי, בין מספר חודשים עד שנים בודדות, חלק גדול מהפעילות פונה לעסקים ולפלחי שוק בעלי סיכון גבוה יותר, בדרך כלל ללקוחות אשר מיצו את מסגרות המימון במערכת הבנקאית.

נגישות למידע: מידע חיוני להערכה ולתמחור נכון של הסיכון של הלווים על מנת להצליח להתחרות באופן אפקטיבי עם המערכת הבנקאית. נחיתות הגופים החוץ בנקאיים בהיבט זה הצטמצמה לאחר השקת ״מערכת נתוני אשראי״ של בנק ישראל, המספקת מידע אודות התחייבויות האשראי ועמידה בפירעון התחייבויות אלו על ידי הלווים. עם זאת, השימוש במערכת עדין בחיתוליו, ויש צורך בהתפתחות מודלים סטטיסטיים מותאמים הבוחנים את יכולת ההחזר של הלווים, על מנת שתמחור הסיכון החוץ בנקאי יהיה מדויק יותר.

שימוש בבטוחות: שימוש בבטוחות מאפשר למלווים להפחית את סיכוני האשראי, וכך להציע תמחור תחרותי למוצרי אשראי שונים. איכות הבטוחות נקבעת גם לפי שוויין, אבל גם לפי היכולת לנהל אותן ולממש אותן במידת הצורך. בטוחות מסוגים שונים הן כלי מרכזי בארסנל של המלווים החוץ בנקאיים, וההצעות ללקוח תהינה אטרקטיביות ככל שהבטוחות יותר איכותיות. לכן, נותני שירותי אשראי רבים ממקדים את ההצעות ללקוח סביב תחומי פעילות מסוימים בהתאם להתמחות שלהם בניהול הבטוחות, למשל: נדל״ן, רכב וכו'. אלו הם מוצרי האשראי החוץ בנקאי המובילים, בהתאם לאיכות הבטוחות:

סוג הבטוחה

קהל יעד של קבלת האשראי

דירוג בטוחה

נדל״ן – דיור ומשרדים -מימון (הלוואות וגישור) שניתן אגב שיעבוד נכס דרגה ראשונה או שניה

יחידים ועסקים

איכות בטוחה: גבוהה
שמירת שווי בטוחה: גבוהה
זמן מימוש : ארוך מאוד

נדל״ן – ליווי פרויקטים -ליווי פרויקטים נדל״ניים, ערבויות, הלוואות גישור והשלמת הון (Mezzanine Capital)

יזמי נדל״ן

איכות : גבוהה
שמירת שווי בטוחה: גבוהה
זמן מימוש : ארוך מאוד

רכב-מימון רכב וליסינג מימוני

יחידים ועסקים

איכות : גבוהה
שמירת שווי בטוחה: בינוני
זמן מימוש : בינוני

ציוד וצמ״ה – מימון ציוד-משאיות, רכב כבד, מלגזות ועוד

עסקים

איכות : גבוהה
שמירת שווי בטוחה: בינוני
זמן מימוש : בינוני

מימון יבוא ואשראי דוקומנטרי –פתרונות מימון בתחום המסחר הבינלאומי ולוגיסטיקה

עסקים

איכות : בינונית
שמירת שווי בטוחה: בינונית
זמן מימוש : ארוך

* הסחורה משמשת כבטוחה

 

מוצרי ניכיון: מוצרי ניכיון מאפשרים מתן אשראי בהתבסס על דירוג אשראי של צד ג׳ שמנכה את ההתחייבות, ולא של הלקוח. כך מתאפשרת נגישות למקורות מימון ללקוחות עם דירוג אשראי נמוך. לאור תרבות התשלומים של ״שוטף +״, קיים ביקוש רב למוצרי ניכיון, אשר מאפשרים לעסקים ניהול תזרים בהתבסס על הקדמת תשלומים עתידיים. גם מוצרים אלו מתבססים על בטוחות, שמאפשרות להציע את האשראי לגוף המנכה. אלו מוצרי אשראי המובילים המתבססים על ניכיון:

סוג הבטוחה

קהל יעד של קבלת האשראי

דירוג בטוחה

פקטורינג – הקדמת תשלום של חוב מסחרי שוטף של  חייבים

עסקים

איכות בטוחה : נמוכה
זמן מימוש: ארוך

* קבלת בטוחה על ידי המחאת זכות חוזית

ניכיון שקים – הקדמת תשלום של שיקים עתידיים

עסקים

איכות בטוחה : בינוני
זמן מימוש: מהיר

*  קבלת הבטוחה כפופה לפקודת השטרות

ניכיון שוברי אשראי ופעילות מאגד – הקדמת תשלומים עתידיים של עסקאות בכרטיסי אשראי

עסקים

איכות בטוחה : גבוהה
זמן מימוש: מהיר

* הבטחת התשלום הינה באחריות המנפיק וחברות אשראי בינלאומיות   Visa, MasterCard

לסיכום
פעילות מתן אשראי מחייבת התמחות משמעותית בגיוס הון זול, בחיתום הסיכון של הלקוח באמצעות המידע הקיים, ביכולת הערכת שווי, ניהול מנגנוני גביה ומימוש בטוחות. מודלים עסקיים בהם ניתן אשראי ללא בטוחות מצריכים יכולות משמעותיות בניתוח נתונים לצורך חיתום של לווים.

הדרישות הרגולטוריות העיקריות לפעילות מתן אשראי הן: קבלת רישיון מתן שירותי אשראי מרשות שוק ההון ביטוח וחיסכון – שהיא הרגולטור המפקח על נותני האשראי, עמידה בדרישות החוק המסדיר את מערכת היחסים בין המלווה ללווים, ויישום חובות בתחום מניעת הלבנת הון ומימון טרור. מהניסיון שלנו לאחר ליווי מאות גופים חוץ בנקאיים ביישום כל תחומי הרגולציה, עמידה קפדנית בדרישות אלו הכרחית ליצירת תשתית לפעילות עסקית שוטפת ומצליחה, ללא "רעשי רקע" מהרגולטורים השונים.

שוק האשראי החוץ בנקאי בישראל נמצא בתחילת דרכו וטומן בחובו יתרונות רבים גם עבור בעלי עסק שמעוניינים להרחיב את פעילותם. כך למשל, גופים העוסקים בתחומי הסיטונאות יכולים להציע לספקים שלהם אשראי. כמו כן, גופים קמעונאיים יכולים לאפשר פתרונות מימון שונים ללקוחות קצה. אנו צופים שבשנים הקרובות תהיה כניסה של שחקנים חדשים לתחום, שתוביל להרחבה של הפעילות, המוצרים והשירותים ללקוחות.

קבלו ישירות למייל עדכונים לגבי התפתחות הרגולציה

הצטרפו עוד היום לרשימת התפוצה שלנו וקבלו מאמרים ועדכונים שוטפים לגבי חובות הרגולציה החלות על גופים פיננסים

מאמרים דומים נוספים

חברת תשלומים, נותני שירותי אשראי

הקשר בין שוק התשלומים לשוק המימון בישראל

שוק התשלומים המקומי התפתח בצורה שונה מהשוק הבינלאומי, בשל הצורך של הישראלים בפתרונות תשלום המשלבים גם אפשרויות מימון. כעת, כאשר הרגולטורים מקדמים רפורמות לאימוץ הדור הבא של אמצעי התשלום ...

חברת תשלומים, נותני שירותי אשראי

רפורמת רישוי חברות תשלומים

בחודש יוני 2023, הושלמה הרפורמה של הקמת מסגרת פיקוח ייעודית על חברות תשלומים שמטרתה ליישר קו עם רף הסטנדרטים הנהוג בעולם בתחום זה. במסגרת זו, הושלמה החקיקה של חוק להסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלומים,...

נותני שירותי אשראי

המציאות המסחרית החדשה בשוק האשראי החוץ בנקאי

שינויי מקרו כלכלי לצד סיכוני תדמית ומוניטין: השחקנים בשוק האשראי החוץ בנקאי בישראל, שפרחו על רקע האינפלציה הנמוכה והריבית האפסית, צריכים להתרגל למציאות חדשה ומאתגרת. מצב זה מחייב אותם לבחינה זהירה של הפעילות...

התייעצו עם צוות המומחים שלנו

רועי קירשנר

יחזור אליכם בהקדם

היי👋🏻 אשמח לענות בצ'אט לגבי כל שאלה שעולה, בנוסף אתם מוזמנים לשלוח לנו הודעה במייל👇🏻או פשוט להתקשר…

Get in touch with our experts

מילאו את פרטיכם ונציגינו יחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן